Po operacji kolana

Ćwiczenia we wczesnym okresie pooperacyjnym po artroskopii stawu kolanowego

Cel ćwiczeń: 

  • Poprawa zakresu ruchomości stawu
  • Wzmocnienie siły mięśniowej, przeciwdziałanie zanikom mięśniowym

Ćwiczenia należy wykonywać do granicy bólu – jeżeli odczuwasz ból w trakcie ćwiczeń to przerwij je i spróbuj ponownie za kilka minut. Sukcesywne ćwiczenia doprowadzą przesunięcia granicy bólu w kierunku większego zakresu ruchomości i większej siły mięśniowej. 

Ćwiczenia wzmacniające mięsień czworogłowy uda:

  1. Połóż się na plecach z wyprostowanymi kończynami dolnymi. Proszę położyć długopis lub ołówek pod kolanem i dociskać kolano do długopisu/ołówka. Podczas każdego dociśnięcia przytrzymaj kolano w takiej pozycji przez 5 sekund, następnie rozluźnij staw na 5 sekund. Ćwiczenie wykonaj 10 razy (1 seria), odpocznij 30 sekund i powtórz jeszcze 2 serie ćwiczeń. 

2. Połóż się na plecach z wyprostowanymi kończynami dolnymi. Proszę rozchyl delikatnie uda i połóż między nimi wałek (zwiniętą poduszkę).  Ściśnij udami poduszkę i przytrzymaj taką pozycję przez 5 sekund, następnie rozluźnij uda na 5 sekund. Ćwiczenie wykonaj 10 razy (1 seria), odpocznij 30 sekund i powtórz jeszcze 2 serie ćwiczeń. Zamiast poduszki między udami możesz również użyć piłki (siatkowej, nożnej) i ściskać ją między kostkami. 

3. Połóż się na plecach z wyprostowanymi kończynami dolnymi. Powoli zginaj kolano bez odrywania stopy od podłoża. Zginaj kolano do granicy bólu i utrzymaj tę pozycję przez 5 sekund. Następnie wyprostuj powoli kolano i odpocznij przez 5 sekund. Ćwiczenie wykonaj 10 razy (1 seria), odpocznij 30 sekund i powtórz jeszcze 2 serie ćwiczeń

  • Nauka chodu o kulach:

rozpoczynamy ją w 1 dobie po operacji. Operowana kończyna dolna powinna być odciążana (czyli nie należy jej obciążać pełnym ciężarem ciała). Należy używać dwóch kul, nie jednej.

Wskazówki ogólne: chodząc o kulach patrz przed siebie a nie na kule. Utrzymuj wyprostowaną pozycję ciała. Ciężar ciała przenosi się na kulach więc pamiętaj o prawidłowym napięciu mięśni kończyn górnych – to one są kluczowe w prawidłowym chodzie o kulach. 

Schematy chodu o kulach:

  1.  KULE DO PRZODU 

  DOSTAWIAMY KOŃCZYNĘ OPEROWANĄ (przenosząc ciężar ciała na kulach!)

DOSTAWIAMY KOŃCZYNĘ ZDROWĄ

2. KULE DO PRZODU

DOSTAWIAMY KOŃCZYNĘ ZDROWĄ

DOSTAWIAMY KOŃCZYNĘ OPEROWANĄ

  • Nauka chodu o kulach na schodach
  1. Wchodzenie po schodach:

KOŃCZYNA ZDROWA

KULE A NASTĘPNIE OPEROWANA KOŃCZYNA

2. Schodzenie ze schodów:

KULE, NASTĘPNIE OPEROWANA KOŃCZYNA

ZDROWA KOŃCZYNA